Zwyczaje bożonarodzeniowe
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2766 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Lekcja została przeprowadzona w klasie trzeciej jako lekcja otwarta dla rodziców i nauczycieli stażystów.Miała ona na celu zapoznanie z tradycjami oraz zwyczajami panującymi podczas Świąt Bożego Narodzenia w Polsce, a także innych krajach Europy. Chciałam podczas tej lekcji pokazać rodzicom, jak wygląda praca w ksztalceniu zintegrowanym, kiedy pracuje się wokół jednego, konkretnego bloku tematycznego. DATA: 21 grudnia 2004 TEMAT: Święta Bożego Narodzenia w Polsce i w Europie - zwyczaje i tradycje. Pisownia dużą i małą literą. Dodawanie i odejmowanie sposobem pisemnym - rozwiązywanie zadań z treścią. Wykonywanie ozdób choinkowych. CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi:
- redagować spójne wypowiedzi w oparciu o ilustracje i wlasne doświadczenia;
- analizować tekst, wybierając najważniejsze wiadomości;
- wymienić najważniejsze zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia;
- nazywać przedmioty będące symbolami tych świąt;
- pisać nazwy państw dużą literą oraz pochodzące od nich przymiotniki małą literą;
- potrafi zaśpiewać kolędę;
- wykonać ozdobę choinkową;
- dodawać i odejmować sposobem pisemnym w zakresie 1000;
- rozwiązywać zadania ztreścią;
- współpracować w grupie;
METODY:
- słowno - oglądowa
- praca z tekstem
- czynnościowa
- dzialalności praktycznej
FORMY:
- praca zbiorowa jednolita i zróżnicowana
- praca indywidualna jednolita
- grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Ilustracje przedstawiające tradycje bożonarodzeniowe, kartony z dzialaniami i hasłem, mapa polityczna Europy, różne materiały papiernicze i tekstylne, magnetofon, flagi omawianych państw. CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godziny lekcyjne PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Ćwiczenia Dennisona aktywizujące pracę obu półkul mózgowych.
- Rozmowa na temat nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia:
- Jaki mamy teraz miesiąc?
- Jakie nadchodzą święta?
- Jak przygotowujemy się do tych świąt? ( porządki, zakupy, roraty, wypieki, ubieranie choinki, kupowanie prezentów itp. )
- Co wysylamy do rodziny i znajomych?
- Jakie zwyczaje panują w waszych domach związane ze Świętami Bożego Narodzenia? ( dzieci wymieniają, nauczyciel zawiesza na tablicy ilustracje przedstawiające te zwyczaje).
- Odkrycie celu i tematu dalszych zajęć poprzez rozwiązanie dzialań i porządkowanie wynikow od najmniejszego do największego. ( nauczyciel ustnie podaje dzialania w zakresie 1000, a wybrani uczniowie obliczają na tablicy sposobem pisemnym i wyszukują kartę z wlaściwym wynikiem, następnie zawieszają ją na tablicy i porządkują w kolejności od najmniejszego do największego)
np. 224 + 123 = ; 628 -214 = ; 337 + 226 = ; 859 - 217 = ; 456 + 238 = ; 985 - 243 = ; 991 - 137 = 347 414 563 642 694 742 854 ŚWIĘ TA W E U RO PIE
- Rozmowa przybliżająca dzieciom pojęcie Europa: (n-l zawiesza polityczną mapę Europy)
- Co to jest Europa?
- Jakie kraje leżą na tym kontynencie?
- Przerwa śródlekcyjna - zaśpiewanie piosenki pt. "Grudniowa ballada"
- Praca w grupach - uczniowie podzieleni na 7 grup otrzymują na kartkach informacje dotyczące zwyczajów bożonarodzeniowych w wybranych krajach Europu, a następnie czytaja je, analizują, wybierają najważniejsze według nich wiadomości i referują pozostałym grupom, porównując jednocześnie ze zwyczajami panującymi w Polsce.
grupa I : Ukraina i Rosja
grupa II : Szwecja grupaIII : Litwa grupa IV :Czechy grupa V : Węgry grupa VI : Wielka Brytania grupa VII : Hiszpania (. zalącznik nr 1)
- Omówienie pracy w grupach.
- Zapis w zeszycie krotkiej notatki ze szczególnym zwróceniem uwagi na pisownię nazw państw dużą literą. np. Na dzisiejszej lekcji dowiedzieliśmy się jakie zwyczaje świąteczne panują w Polsce, Szwecji, Anglii, Hiszpanii, Rosji, Czechach oraz na Węgrzech, Ukrainie i Litwie.
- Praca samodzielna. nauczyciel rozdaje kartki do uzupelniania - łączenie państw z charakterystycznymi dla nich świątecznymi potrawami. (załącznik r 2 ) Zwrócenie szczególnej uwagi na pisownię prrzymiotników pochodzących od nazw państw malą litera.
- Przerwa Sródlekcyjna - śpiew z ruchem pastorałki "Bosy pastuszek"
- Rozwiązywanie zadań z treścią o tematyce bożonarodzeniowej.
- Wykonywanie dowolnych ozdób choinkowych z pomocą rodziców.
- zawieszenie wykonanych ozdób na klasowej choince.
- Wspólne kolędowanie dzieci i rodziców, lamanie się opłatkiem i skladanie sobie życzeń.
- Podsumowanie zajęć:
- utrwalenie wiadomości;
- ocena pracy na zajęciach;
- zadanie pracy domowej.
ZAŁĄCZNIK nr 1:
UKRAINA I ROSJA: Święta prawoslawne zaczynaja się dwa tygodnie później niż polskie, na początku stycznia. Rolę wigilijnego oplatka pelni kutia - potrawa z makiem i rodzynkami, ktora najpierw stawia się pod ikoną, czyli obrazem przedstawiającym świętych. Po modlitwie wszyscy częstują sie kutią. Na stole nie ma tylu pokarmów co w Polsce. Najważniejszymi daniami są : bigos gotowany z surowej kapusty, czerwony barszcz z uszkami, zupa grzybowa, ryby oraz pierogi z kapustą i grzybami. Nie ma tradycji rodzinnego biesiadowania. Prezenty Święty Mikołaj rozdaje ze swoją córką Śnieżynką w Sylwestra. LITWA:W Wigilię wszystkie mieszkania przystrojone są mnóstwem kolorowych lampionów i płonących świec. Stół przykrywa się obowiązkowo białym, lnianym obrusem i przystraja cytrusowymi owocami dla ich aromatycznego zapachu. Z potraw "królują": litewskie kołduny, czyli pierogi z farszem z polędwicy wołowej, uszka z barszczem czerwonym i karp w galarecie. Pod koniec kolacji, na deser podaje sie kisiel z żurawin. CZECHY: W czeskich domach kolacja wigilijna wygląda podobnie jak w Polsce. Kończy się ona jednak specjalnym deserem. Gospodyni podaje 12 rodzajów ciasteczek, oznaczających 12 miesięcy. Gospodarz rozcina na pół jabłko. Z układu pestek rodzina wróży sobie przyszłość. WĘGRY: Pod obrus, leżący na świątecznym stole Węgrzy wkładają grzebień, nóż i osełkę oraz nakrywają blat nie jednym, lecz trzema obrusami. Na Wigilię jedzą pieczonego indyka, rosół z kury i zupę rybną. WIELKA BRYTANIA (ANGLIA): W Wielkiej Brytanii wigilijny posiłek zaczyna się w południe w ścisłym gronie rodzinnym. Głównym daniem jest indyk pieczony z owocami i warzywami. Podaje się również pudding, ciasta i słodycze. Prezenty przynosi Święty Mikołaj w nocy z 24 na 25 grudnia. HISZPANIA: W Hiszpanii odpowiednikiem opłatka jest chałwa. Wigilijna wieczerza rozpoczyna się późnym wieczorem. Głównym daniem jest pieczona ryba oraz ciasto "Trzech Króli", w którym zapieka się drobne upominki. Kto znajdzie taki upominek w swojej porcji - musi go wykupić, opowiadając wesołą historyjkę. SZWECJA: Mieszkania swoim wystrojem przypominają sklepy z bożonarodzeniowymi symbolami. W oknach wiszą kolorowe witraże: Mikołaje i gwiazdki. Do wigilijnej wieczerzy zasiada się w czerwonych strojach. Na stole przeważają potrawy mięsne i przeróżne smakołyki wypiekane przez domowników. najważniejszym deserem jest okazały piernikowy domek Baby Jagi, który dzieci pieką na kilka dni przed Gwiazdką. Cjhoinka nie jest tak bogato przystrojona jak w Polsce, zdobią ją przede wszystkim małe pierniczki.
ZAŁĄCZNIK nr 2
polski * * kutia szwedzkie* * indyk angielski * * smażony karp hiszpańska* * p[ierniczki rosyjska * * kołduny litewskie * * zupa rybna czeski * * pieczona ryba węgierska * * deser
opracowała: Renata Jankowska
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|